GERED GEREEDSCHAP
 

 

Informatie over Gered Gereedschap


IdeŽle Verzekeringen en Gered Gereedschap

De samenwerking tussen IdeŽle Verzekeringen en Stichting Gered Gereedschap startte in 1992 en heeft tot nu toe geresulteerd in de ondersteuning van drie hulporganisaties voor straatkinderen in respectievelijk Peru, Tanzania en Malawi. Het 'geredde gereedschap' uit Nederland wordt door alledrie de organisaties gebruikt om jongeren een praktische opleiding te geven. De vrijwilligers van Gered Gereedschap verstuurden piekfijn opgeknapt gereedschap. IdeŽle Verzekeringen nam de kosten van recycling, verpakking en verzending voor haar rekening. Hieronder een toelichting op drie succesvolle projecten voor zelfredzaamheid.

Peru - Asociacion Gente del Manana (GEMA) 
Gereedschap voor handvaardigheidslessen


De verzending van gereedschappen naar de Asociacion Gente del Manana (GEMA) in Peru zal Gered Gereedschap niet snel vergeten. Allereerst was daar de aanvraag voor gereedschappen die in 1996 door coŲrdinatrice Carolina Ocampo werd ingestuurd: 'Wij zorgen er dagelijks voor dat 100 tot 120 jongeren in Huancayo een goed onderkomen hebben. De jongeren krijgen een maaltijd bij ons, we ondersteunen ze op sociaal, medisch en zo nodig juridisch vlak, we organiseren 's zaterdags allerlei recreatieve activiteiten en we zorgen voor creatief en praktijkgericht onderwijs', aldus Carolina. GEMA telt verschillende werkplaatsen waar dagelijks 40-50 meisjes en 60-70 jongens spelenderwijs leren zagen en timmeren, naaien, borduren en weven, zo schrijft Carolina. 'De leeftijd van de deelnemers ligt tussen de 13 en 16 jaar. Armoede en problemen in de familie zijn de voornaamste redenen waarom deze kinderen op straat leven. We vangen hen overdag op en proberen hun daarbij ook direct iets te leren of mee te geven voor de toekomst. Door ze mee te laten werken en leren in onze werkplaatsen slaan we meerdere vliegen in ťťn klap. In plaats van doelloos rondlopen op straat leren ze wat en als ze voldoende leren en kleine nijverheidsproducten kunnen maken dan verdienen ze daar ook nog wat mee. Uiteindelijk is ons belangrijkste doel de jongeren iets te leren waarmee ze straks zelf een inkomen kunnen verdienen.'

De opleidingen van GEMA duren drie jaar. In die drie jaren werken de jongeren gemiddeld 2 uur per dag mee in een van de werkplaatsen. De leraren zijn allen gediplomeerde vaklui en in het onderwijsprogramma zit een logische opbouw. Er wordt begonnen met kleinschalige projectjes waarvoor geen of zeer eenvoudig gereedschap nodig is. Afhankelijk van de vorderingen en interesse van de kinderen wordt het onderwijs aangepast. Het moeilijker (en gevaarlijker) gereedschap wordt alleen gebruikt door de docenten en de gevorderde oudere leerlingen. Voor alle groepen geldt: iedereen kan iets maken en de voorbeelden die GEMA opstuurt laten dit ook zien. Kaarten met borduurwerk, kaarten met tekeningen, eenvoudige kaarsen, het zijn de producten van de beginners. De gevorderden maken samen met hun docenten moeilijker werkstukken: stoeltjes en krukken, houtsnijwerk, poppenhuizen of zelfs complete deuren. 

Aanvraag voor gereedschappen

Gereedschappen zijn in het hele onderwijsprogramma van GEMA een essentieel onderdeel. De reden om bij Gered Gereedschap aan te kloppen voor een nieuwe inventaris van de werkplaatsen wordt door Carolina als volgt omschreven: 'We hebben wat gereedschap in huis maar het is niet genoeg voor alle leerlingen en het is oud en veelal versleten. De aanschaf van nieuw gereedschap is voor ons gewoonweg onmogelijk. Geld om te investeren is er niet, we krijgen geen hulp van buitenaf en gereedschappen zijn hier duur.
Meer en beter gereedschap stelt ons in staat een aantal zaken te realiseren. We kunnen onze productie opvoeren oftewel meer producten maken in kortere tijd. Omdat de jongeren bij ons in de leer zijn duurt het productiewerk sowieso al langer dan gewoonlijk. Met beter en meer gereedschap kunnen we daar verandering in aanbrengen. Daarbij zitten we met nog een moeilijkheid. We maken dingen terwijl onze hele omgeving eigenlijk in armoede leeft. Als de producten te duur zijn dan koopt niemand ze. Hoe beter we de productie kunnen organiseren, hoe beter de prijs-kwaliteitverhouding en hoe meer verkoop. Dat is onze hoop voor de toekomst en dat is wat onze jongeren zal motiveren ook. Betere verkoop betekent dat wij de jongeren beter kunnen betalen voor hun productiewerk.'

Terug: goed doel